Fysiotherapie Cremers

Tel: 06 40828443

Welke therapieën bieden wij aan

Fysiotherapie

Het toepassen van oefentherapie (bewegingstherapie), massagetherapie en therapie waarbij gebruikt wordt gemaakt van fysische middelen (bijvoorbeeld elektro- , infrarood-, thermo- en UV-therapie)

In de volksmond denken we bij fysiotherapie meer aan bewegingstherapie ter versterking van de spieren d.m.v spierkrachtoefeningen of beweeglijker te worden met rekoefeningen. Ook pas ik balansoefeningen toe voor een betere evenwicht en stabiliteit.

Er zijn verschillende methoden om te rekken. Het "ouderwetse" rekken pas ik zelden toe. De hold-relax methode waarbij lichte tegendruk afgewisseld wordt met een rek is veel effectiever.

Massage

Er zijn meerdere massagetechnieken, grofweg te onderscheiden in strijken en kneden.

Hierbij bereik ik een vermindering van de spierspanning (tonus), ook kan de doorbloeding enorm bevorderd worden met een sneller herstel van de klachten als gevolg.

Niet alleen de spierbuik kan gemasseerd worden maar zeker ook de spier-pees overgang en de aanhechtingen van de pezen aan het bot.

Een goede therapievorm bij een hoge spierspanning (hypertonus) en een verkorting van de spier(contractuur) bestaat volgens mij uit een juiste combinatie van massage en rektechnieken.

Sportfysiotherapie

Sportfysiotherapie speelt een belangrijke rol bij preventie, voorlichting en advies, voor iedereen die wil gaan sporten of sport als hobby of beroep heeft.

Sportfysiotherapie kan cliënten behandelen die na ziekte of blessures weer aan het werk willen en/of weer willen sporten.

U wordt begeleid en geadviseerd om uw sport op hoog niveau te kunnen blijven beoefenen.

Ook voor ouderen en kinderen, kan sport worden ingezet als onderdeel van de therapie.

De meeste klachten waarmee mensen naar de sportfysiotherapeut gaan, zijn blessures aan de knie, enkel en schouder. De therapie richt zich niet alleen op het herstel van de getroffen gewrichten, maar kan ook bedoeld zijn om juist die lichaamsdelen te trainen die nog wel belastbaar zijn.

Lymfdrainage

De Manuele Lymfdrainage (manueel betekent:"met het gebruik van handen") is een massagevorm, die erop gericht is het lymfstelsel te stimuleren.

Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfbanen af te voeren. In 1932 ontwikkelde Dr. Emil Vodder, een Deense bioloog, samen met zijn echtgenote, een voor die tijd revolutionair therapie.

Waarbij helpt Manuele Lymfdrainage?

De Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen.
Zo behandelen wij onder andere mensen met:

• zwellingen (oedeem, bv. lymfoedeem), zwellingen na een ongeval of na een operatie;
  • verstuikingen;
  • bloeduitstortingen;
  • spierpijnen en spierletsels;

Osteopathische technieken

Osteopathie is een manuele (door de handen uitgevoerde) methode die gebaseerd is op principes uit de anatomie, neurologie en fysiologie. Onderzoek en behandeling vinden plaats vanuit een totaalbenadering van de klacht. Daartoe hoort:

• Het bewegingsapparaat (beenderen, gewrichten en spieren)
  • Het orgaansysteem (inwendige organen met bloedvaten en lymfstelsel)
  • Het craniosacrale systeem (schedelbotten, hersenvliezen, ruggenmergvlies en hersenvochtcirculatie) manueel onderzocht op bewegingsverlies.

Het uitgangspunt hierbij is dat het lichaam een eenheid is. De drie genoemde systemen zijn daarbij onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar continu.

Het onderzoek is gericht op beweeglijkheid. Bewegingsverlies heeft volgens de osteopathie een negatief effect op het functioneren van het betreffende weefsel en er kunnen, doordat de verschillende delen van het lichaam onderling verbonden zijn door middel van bindweefsel, ook symptomen optreden op andere locaties in het lichaam.

Bewegingsbeperkingen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door littekens na operatie, verkleving van weefsels door ontstekingen, en door stress.

De behandeling bestaat uit het herstellen van de oorspronkelijke beweeglijkheid door middel van zachte handgrepen. Van hieruit zal het natuurlijk genezingsproces plaats gaan vinden. Hiermee wordt bedoeld dat het lichaam na behandeling in principe vanzelf terugkeert naar de oorspronkelijke toestand,

Indicaties voor osteopathie kunnen zijn:

Chronische rug- en/of nekpijn, migraine, whiplash, buikpijn.

Volgens een van de grondleggers van de osteopathie kun je het principe Find it, Feel it, Fix it toepassen. (vinden, voelen, repareren)

Ik kan u laten zien dat het geen zweverige therapie is, maar een therapie met manipulaties (knakken) en rekoefeningen.

Ook mijn diepe weefseltechnieken, zoals de neuromusculaire massage, komen uit de osteopathie.

Dry Needling

Bij dry needling wordt er met een heel dun naaldje in een verharde spier geprikt met het doel om deze verharding te deactiveren.
Deze verhardingen / knopen noemen we myofaciale triggerpoints.
(myo = spier) (Triggerpoint = pijnpunt)

Dry needle betekent letterlijk "droge naald".
Het is dezelfde naald als een acupunctuurnaaldje.

Verschil acupunctuur ten opzichte van dry needling:
Bij acupunctuur wordt met meerdere naalden tegelijk in de huid geprikt, deze blijven dan geruime tijd zitten. Het is een oosterse geneeswijze die uitgaat van energiebanen.
Bij dry needling wordt met 1 naald enkele seconden in een spier geprikt. Het is een westerse geneeswijze.

Spierverharding
Een spierverharding is een pijnlijke plek in een spier die naast lokale drukpijn ook uitstralende pijn kan veroorzaken. Er is vaak een bewegingsbeperking, stijfheid en verminderde kracht in de spier.

Hoe kunnen spierverhardingen ontstaan?
Acuut - verkeerde beweging, ongeluk
Chronisch - langdurige foute houding, overbelasting
Langdurige afwezigheid van beweging (gipsverband)
Infecties

Behandeling:
Het inbrengen van het naaldje kunt u voelen alsof u door een mug wordt geprikt.
Dan begint de techniek met het op en neer bewegen van de naald. Als er in de spier wordt geprikt voelt u niks. indien er een spierverharding wordt aangeprikt dan kunt een een schokje of een kortdurend krampgevoel krijgen. Er ontstaat lokale pijn met vaak uitstraling naar een ander lichaamsgebied.
Daarna ontspant de spier.
Het kan zijn dat u vermoeid bent  of gaat zweten, maar dat herstelt snel.

Daarna is er meer beweging mogelijk omdat de spier is ontspannen.
U krijgt oefeningen om deze verbeterde beweeglijkheid te behouden.

Dry needling wordt gedeclareerd als een normale fysiotherapie behandeling.

Shockwave

Wij gebruiken Shockwave vooral bij peesblessures. Denk aan achillespees- en tenniselleboogblessures.

Ook kan er kalk in een schouder worden opgelost!

Het is een apparaat dat werkt als een soort compressor. Luchtdruk wordt via een behandelpistool met een snelheid tussen de 10 en 20 keer per seconde, met een kracht tot 3 bar, op de blessure geschoten. Shockwave heeft niets met electriciteit te maken.